انواع شمع خودرو و آنچه که باید درباره شمع‌ها بدانید

انواع شمع خودرو

انواع شمع خودرو

 

انواع شمع خودرو نشان می‌دهد که کار شمع‌ها تنها جرقه زدن نیست بلکه  شمع‌های خاص جرقه‌های کارآمدتری تولید می‌کنند و موتور با آنها عملکرد  بالاتری دارد.

 

بدون شک موتور خودرو شما نیز از شمع استفاده می‌کند مگر از انواع موتور  دیزل یا برقی باشد. در موتورهای دیزلی خبری از شمع نیست و آنچه که باعث  احتراق می‌شود فشار هولناکی در حدود بیش از ۳ برابر موتور بنزینی است که  دما هوا را تا چند صد درجه بالا می‌برد و انفجار سوخت رخ می‌دهد. اما در  موتورهای بنزینی و موتورهای دوگانه سوز که در کشور ما فراوان هستند شمع  خودرو با همه کوچکی پادشاهی مي‌کند و از اهمیت آن همین بس که بدون آن  خودروی شما هرگز روشن نخواهد شد.

 

شمع‌ خودروsparkplug

 

اگرچه مخترع شمع‌ها مشخص نیست؛ لیکن از دهه ۱۸۰۰ می‌توان نخستین شمع‌ها  از انواع شمع خودرو را در صنعت دید. البته از نام ادموند برگر که مهاجری از  توگو بود نیز به‌عنوان نخستین کسی که در ۱۸۳۰ از شمع استفاده کرد یاد  می‌شود؛ لیکن متاسفانه او حق اختراع خود را ثبت نکرده بود و بدین ترتیب  رابرت بوش کسی است که نامش با نخستین شمع خودرو گره‌ خورده است. در واقع روبرت  بوش آلمانی، مکانیکی بود که در صنعت برق شگفتی آفرید.

 

قبل از به‌کارگیری شمع تولیدکنندگان برای تولید احتراق به منابع‌ای چون  باتری خودرو امید می‌بستند؛ اما این امید منجر به کاهش شدید تولید برق در  خودرو و گاهی نیز باعث ایجاد آتش‌سوزی می‌شد. روبرت بوش   در ۱۹۰۱  توانست حق اختراع نخستین شمع خودروی کاربردی را به نام خود ثبت کند. روبرت  که در مدیریت نبوغ خاصی داشت، توانست تا هفت سال بعد تعداد کارکنان شرکت  خود را به ۶۰ برابر افزایش دهد و هم اکنون نیز شرکت بوش از نامداران دنیای  صنعت است.

 

با گذشت بیش از صد سال هنوز هم شمع خودرو قسمت مهمی از فرایند احتراق  داخلی در موتورهای بنزینی را انجام می‌دهد. مخلوط هوا و سوخت که در فشار  هولناکی با هم ترکیب شده‌اند به مدد جرقه شمع خودرو آتش جهنمی را برپا  می‌کنند که باعث حرکت شتابزده پیستون به سمت پایین می‌شود. برای رسیدن به  همین جرقه کوچک افراد زیادی در تلاش بودند؛ ولی این بوش بود که توانست  نخستین نتیجه موفق را به اجرا بگذارد، اگرچه شمع خودرو نیز به مهندسان و  طراحان موتور نشان داد که وظایف مهمی در موتور برعهده گرفته است.

 

وظایف انواع شمع خودرو

 

شمع‌ها را باید در خط مقدم بخش احتراق موتور بنزینی دانست. اگر چه کوچک  هستند؛ اما نقش مهمی در موتور ایفا می‌کنند و باید بدانید که بدون همین  قطعات کوچک خودرو شما روشن نخواهد شد.

 

به‌طورکلی انواع شمع خودرو دو وظیفه برعهده دارند


  • جرقه‌زنی به‌موقع و باکیفیت
  • انتقال گرما از اتاق احتراق

 

شمع چگونه کار می‌کند

 

هدف از جرقه شمع راه‌اندازی زنجیره انفجار مخلوط هوا و سوخت در سیلندر  موتورهای بنزینی است. این جرقه در میان دو الکترود که با فاصله یا گپ کمی  قرا گرفته‌اند اتفاق می‌افتد. یک الکترود که از میان بدنه عایق شده شمع  عبور کرده و معروف به الکترود مرکزی است و دیگری که در انتهای بدنه شمع و  مجاورت رزوه شمع روبه‌روی الکترود شمع قرار گرفته است و به نام الکترود  کناری شناخته می‌شود.

 

همین فاصله اندک که به دهانه شمع در بین انواع شمع خودرو معروف است  به‌قدری کم است که گاهی تا اندازه صدم میلی‌متر تنظیم می‌شود. حال هرگاه  فاصله دهانه شمع کم یا زیاد شود نه تنها نظم سوخت‌وساز از بین می‌رود بلکه  قدرت موتور نیز کاهش پیدا می‌کند. این ماجرا می‌تواند به مصرف سوخت بیشتر،  سروصدای بیشتر موتور و بسیاری از مشکلات دیگر تبدیل شود.

 

برقی که باید از میان این دو فاصله عبور کند توسط سیستم جرقه تامین  می‌شود و باید ولتاژ تا حدی افزایش پیدا کند که انرژی الکتریکی از این شکاف  پرشی را تجربه کند که به صورت جرقه‌ای دیده می‌شود.

 

به‌طورکلی برای تشخیص ولتاژ جرقه انواع شمع خودرو  دو شاخص دهانه شمع و  فشار اتاق احتراق را باید در نظر گرفت. در نظر بگیرید که ترکیب هوا و گاز  در موتورهای دوگانه‌سوز به انرژی بیشتری برای احتراق نیاز دارد. در عین حال  سمت‌وسوی جریان ترکیب هوا و سوخت می‌تواند باعث تغییر جهت جرقه شود.

 

انحراف جرقه از مسیر خود نیز یکی از موارد مهمی است که در عملکرد انواع  شمع خودرو موثر است. این انحراف می‌تواند تا جایی پیش برود که جرقه بین  الکترود مرکزی و بدنه شمع اتفاق افتد که در نتیجه باز هم افت عملکرد موتور  را تجربه خواهیم کرد.

 

برخلاف تصور شمع‌ها با ولتاژ بالا بهتر عمل نمی‌کنند؛ بلکه  ولتاژ کمتر  در کارآمدی سیستم جرقه‌زنی بسیار موثرتر است از همین جهت در بعضی شمع‌های  مدرن برای کاهش میزان ولتاژ برای تولید جرقه شمع از الکترود مرکزی کوچک‌تر  استفاده شده‌است.

 

محل قرارگیری شمع خودرو

 

محل قرارگیری شمع خودرو به‌طور معمول درون سر سیلندر است که در موتورهای  چهار سیلندر همه در یک ردیف در بالا یا سمت کناری موتور تعبیه شده است.  در‌حالی‌که در موتورهای ۶ یا ۸ سیلندر با دو شاخه از شمع‌ها هر کدام در یک  طرف موتور روبه‌رو هستیم. شمع با سیستم برق خودرو و اجزای دیگر موتور نیز   ارتباط تنگاتنگی دارند.

 

انواع سیستم جرقه‌زنی برای تامین ولتاژ مورد نیاز انواع شمع خودرو طراحی  شده که می‌توان به نوع معمولی، الکترونیکی، برنامه‌دار و حتی بی دلکو  اشاره کرد. از سویی فاکتورهایی در شمع وجود دارد که در انجام وظایف بالا  بسیار موثر هستند.

 

نسبت تراکم موتور که همان نسبت اختلاط بیشتری با هوا است نیز نقش مهمی  برای تعین ولتاژ شمع دارد. هر چه نسبت تراکم بالاتر رود ولتاژ بیشتری نیاز  است و این ولتاژ که گاهی تا ۴۰ هزار ولت می‌رسد باید از طریق باتری ۱۲ ولتی  تامین شود.

 

موتورهای امروزی نیاز به تولید بازده حرارتی بیشتری از اجداد خود دارند و  در نتیجه طراحان تصمیم گرفتند که نسبت تراکم موتور را افزایش دهند. افزایش  نسبت تراکم باعث افزایش تنش و بار حرارتی بیشتری به شمع خودرو می‌شود. از  این جهت شمع خودرو باید در فشارهای بالا نیز بتواند وظایف خود را انجام  دهد.

 

در موتورهای قدیمی هر شمع با کابلی به سیستم جرقه‌زنی ارتباط دارد که در  قسمت بالایی آن قرار گرفته است. در موتورهایی که توزیع کننده برق ندارد،  کابلی هم در کار نیست و احتراق با استفاده از هماهنگی کویل و چرخ‌دنده‌های  که از طریق چرخش میل‌لنگ به تایمینگ مناسب می‌رسند که البته دقت بیشتر  دارند و احتراق بهتری ایجاد می‌کنند و کل این سیستم توسط یک ECU کنترل  می‌شود.

 

همان‌طور که رایج است به‌ ازای هر سیلندر در موتور بنزینی یک شمع تعبیه  شده است؛ ولی اهمیت نحوه شروع احتراق در سیلندر به‌قدری نقش کلیدی در  عملکرد موتور دارد که در بعضی خودروهای پُرقدرت از دو شمع جرقه به ازای هر  سیلندر استفاده می‌شود.

 

فاکتورهای مهم انواع شمع خودرو

 

سطح مقطع الکترود مرکزی، اندازه و طول الکترود مرکزی، اندازه دهانه شمع  از عوامل مؤثر شروع جرقه و بالطبع شروع شعله و رشد هسته انفجار در اتاق  احتراق هستند. بعد از شکل و اندازه می‌توان به جنس الکترودها،‌ تعداد  الکترود‌ها و چیدمان شمع‌ها  به عنوان فاکتورهای مهم انواع شمع خودرو اشاره  کرد.

 

همه این فاکتورها در جهت اشتعال‌پذیری بهتر توسط شمع‌هایی است که بتوانند برای مدت زیادی دوام و پایداری از خود نشان دهند.

 

امروزه طراحان موتور به‌واسطه کاهش منابع سوخت فسیلی و البته افزایش  قیمت آن به‌ناچار به‌سمت طراحی موتورهای کم مصرف حرکت کرده‌اند. موتورهای  کوچک‌تری که بتوانند بازده بیشتری داشته باشند. از سویی هر چقدر فرایند  احتراق بهبود یابد علاوه بر کاهش مصرف سوخت با تولید آلاینده خروجی کمتر مواجهه هستیم.

 

استانداردهای محیط زیستی نیز برای کیفیت آلاینده‌های خروجی موتور خط‌ و  نشان‌های سختی کشیده‌اند و لزوم عملکرد عالی به بخش جدایی‌ناپذیر از طراحی  موتور خودرو احتراق داخلی تبدیل شده‌ است .

 

یک شمع خودرو علاوه برای قابلیت ایجاد جرقه و احتراق ترکیب سوخت و هوا  باید بتواند این عمل را در چرخه های پی‌در‌پی تکرار کند درحالی‌که تغییرات  فشار این تحولات در محفظه احتراق و در طی این باید چرخه‌ها اندک باشد. برای  درک فشار کاری وارد بر یک شمع هنگامی‌ را تصور کنید موتور شما روی ۳۰۰۰  دور کار می‌کند. در هر ثانیه از این کارکرد یک شمع باید بتواند ۲۵ جرقه را  به‌طور کامل و صحیح انجام دهد. این فشار کاری باعث وجود چالش‌های مختلفی  می‌شود که طراحان را به ساخت انواع شمع خودرو راغب کرده است.

 

هرچقدر کیفیت عملکرد شمع خودرو دچار افت شود پروسه احتراق نیز به‌طور  کامل ایجاد نمی‌شود و نخستین اثرات آن در افت قدرت موتور دیده خواهد شد.  اگرچه افزایش دهانه شمع تا جای امکان ایده خوبی برای بهبود کیفیت احتراق  است؛ لیکن تهیه ولتاژ مورد نیاز کار دشواری خواهد بود.

 

 استفاده از الکترودهای ظریف نیز به بهبود کیفیت جرقه زنی در انواع شمع  خودرو کمک می‌کند. از این طریق هم میدان الکتریک تقویت می‌شود و نیازی به  تولید ولتاژ بالا نخواهد بود. درعین‌حال کم کردن سطح الکترود‌ها با شمع  اولیه گام موثری در بهبود احتراق است. البته در اینجا حد محدودیت رشد رفتگی  الکترود‌ها به‌دلیل تمرکز انرژی در سطح کم یک محدودیت دیگر است. سه عامل   فشار، دما و کیفیت سوخت را می‌توان در ایجاد رفتگی انواع شمع خودرو موثر  دانست.

 

عملکرد شمع به‌طور قطع بر تمام مراحل بعدی احتراق تاثیر می‌گذارد و حتی  اختلاف اندکی در اندازه جرقه یا محل تشکیل هسته انفجار باعث تغییرات فشار  درون سیلندر می‌شود. در عین حال این جرقه‌های کوچک در کسری از ثانیه باعث  ایجاد نویز در اتاق احتراق می‌شوند که اثرات بیرونی باعث ساخت شمع‌های خاصی  معروف به شمع  مقاومتی شده است.

 

از آنجا که شمع در محیطی خاص به کار می‌روند و نقش مهم در موتور ایفا  می‌کنند همپای فناوری ارتقا پیدا کرده‌اند. در گذشته‌ها جنس الکترود از مس  ساخته می‌شد،، لیکن امروزه جنس الکترود از ایریدیم و پلاتین است؛  بنابراین  لزوم ساخت انواع شمع خودرو امری اجتناب ناپذیر است.

 

انواع شمع خودرو از نظر جنس

 

از انواع شمع خودرو می‌توان به نوع ایریدیوم، مس/نیکل، سیگنال  پلاتینیوم، دبل پلاتینیوم، و نقره اشاره کرد. البته انتخاب بهترین شمع برای  موتور  وابسته به نوع وسیله نقلیه متفاوت است.

 

به هر حال مس بهترین نوع ماده رسانای الکتریک است که در انواع شمع خودرو  نیز استفاده می‌شود. مزیت خاص دیگر مس توانایی عالی انتقال گرما است؛ لیکن  باید اعتراف کرد که مس ماده‌ای نرم است و نقطه ذوب پایینی دارد. به‌همین  جهت طراحان تصمیم به استفاده از یک سپر برای حفاظت آن کردند و آن پوشاندن  مس با آلیاژهای مختلف بود تا شمع بتواند عملکرد لازم را در اتاق احتراق  داشته باشد.

 

این آلیاژهای رفتگی ناشی از جرقه‌های ولتاژ بالا،‌ نرخ انفجار ناقص و فاصله زمانی بین جرقه‌ها را کاهش می‌دهند.

 

همان‌طور که الکترود منفی باید در مقابل اکسایش مقام باشد الکترود مرکزی  از جنسی موادی با نقطه ذوب بالا ساخته می‌شود. برای تقویت شمع معمولی در  برابر سایش افزودن موادی همچون نیکل ایتریم، آلومینیوم نیز در دستور کار  قرار می‌گیرد. جالب است که فلزات با ارزشی همچون پلاتین، ایریدیوم و نقره  نیز می‌تواند در این فهرست جایی داشت باشد.

 

هر چه دمای اتاق احتراق بیشتر باشد میزان رفتگی الکترود بیشتر می‌شود  ولی مقاومت بیشتر الکترود پلاتینی از نیکل در مقابل رفتگی بسیار قابل توجه  است.

 

یکی از معایب رفتگی در شمع ایجاد فاصله بیشتر در دهانه انواع شمع خودرو  است که به معنای نیاز بیشتر به ولتاژ خواهد بود. اگر ولتاژ تولید سیستم  جرقه خودروی شما توان این جبران را نداشته باشد آنوقت موتور خودرو احتراق  ناپایدار را تجربه خواهد کرد. بنابراین بالاترین حد ولتاژ تولید سیستم جرقه  نسبت به ولتاژ  شمع با در اندازه ۵ کیلو وات در نظر گرفته می‌شود.

 

شمع مسی

 

شمع مسی از انواع شمع خودرو است که الکترود مرکزی آن از جنس مس با روکشی  از آلیاژ نیکل است. قطر آن از دیگر شمع‌ها بیشتر است و همین امر باعث  می‌شود که نیاز به ولتاژ بیشتری برای انجام وظایف خود داشته باشد. عمر  بیشتر شمع مسی را می‌توان تا حدود ۳۲ هزار کیلومتر برآورد کرد.

 

از آنجا که آلیاژ نیکل نرم است و دوام کمی دارد زمان تعویض شمع مسی نسبت  به سایر شمع‌ها کمتر است. بااین‌وجود هنوز هم در بعضی از خودروها از آن  استفاده می‌شود؛ چرا که در این نوع موتور‌ها نصب شمع گران‌قیمت می‌تواند  همانند آتش زدن پول باشد.

 

مزایای  شمع مسی

 

  • قیمت پایین
  • در هنگام استفاده از توربوشارژ عملکرد خوبی دارد
  • به‌طور معمول مناسب برای خودروی قبل از سال ۱۹۸۰

 

معایب شمع مسی

 

  • عمر کوتاه‌
  • نیاز به ولتاژ بیشتر

 

شمع ایریدیوم

 

شمع ایریدیوم از دیگر انواع شمع خودرو است که به‌واسطه سختی ایریدیوم  دوام بیشتری دارند و حتی از شمع پلاتینی نیز بیشتر عمر می‌کنند. ایریدیوم ۶  برابر سخت‌تر است و ۸ برابر قوی‌تر از پلاتینیوم با ۷۰۰ درجه نقطه ذوب  بیشتر است. این شمع در برابر رفتگی شمع دوام بالای دارد تا جایی‌که می‌توان  گفت تا ۲۵ درصد بیشتر عمر می‌کند.

 

الکترود مرکزی شمع ایریدیوم سایز کوچکی دارد. در واقع شاخه مرکزی  ایریدیوم به‌صورت سوزنی طراحی شده است که به انتقال انرژی الکتریکی بیشتر و  افزایش راندمان شمع کمک شایانی می‌کند. در عین حال به ولتاژ کمتری برای  تولید جرقه نیاز داریم. ارزش این مزیت به حدی است که باید برای آن پول  بیشتری پرداخت کنید.شمع های ایریدیومی موجب افزایش شتاب خودرو می شوند.

 

شمع ایریدیوم توسط تولیدکنندگان با استقبال خوبی روبه‌رو شده و موتورهای  زیاد با آن هماهنگ هستند. شما نیز بعد از تعویض شمع ایریدیوم بهتر است به  سراغ شمع مس/نیکل یا پلاتین نروید؛ زیرا تاثیر این اشتباه را در عملکرد  موتور تجربه خواهید کرد.

 

مزایا

 

  • باعث احتراق کامل می‌شود
  • طول عمر طولانی
  • نیاز به ولتاژ کمتر

 

معایب

 

  • در قیاس با شمع‌های دیگر گران‌تر است

 

شمع پلاتینیوم

 

شمع پلاتینیوم یکی از مشهورترین انواع شمع خودرو است که کیفیتی همانند  شمع مس‌نیکل دارد با این تفاوت که الکترود مرکزی این شمع روکش پلاتینیوم  دارد. نقطه ذوب پلاتینیویم از نیکل بالاتر است و با تحمل گرمای کیفیت جرقه  بهتر می‌شود.

 

 این ماده توصیه مناسبی برای خودروهای مدرنی است که از سیستم احتراق  Coil-On-Plug استفاده می‌کنند. عمر شمع پلاتینی با تفاوت فاحشی از ۹۵ هزار  کیلومتر تا ۱۶۰ هزار کیلومتر تخمین زده مي‌شود.

 

درعین‌حال شمع پلاتینیوم کمتر داغ می‌شوند و این باعث کیفیت بهتر جرقه و  کاهش رسوب‌گیری  شمع می‌شود. شمع پلاتینیوم گرمای بیشتری تولید می‌کند و  همین باعث می‌شود که در ساخت آنها از کربن استفاده شود.

 

به‌طور معمول شمع پلاتینیوم را در دو مدل تک یا دبل پلاتینیوم ارائه  می‌دهند که مربوط به استفاده چند الکترود در انواع شمع خودرو می‌شود. به  طور کلی امکان استفاده از دو الکترود عمر شمع را به‌نحو چشم‌گیری افزایش  می‌دهد.

 

مزایا

 

  • طول عمر طولانی
  • کاهش تولید کربن

 

معایب

 

  • قیمت بیشتر

 

شمع نقره‌ای

 

شمع نقره‌ای از دیگر انواع شمع خودرو کمتر رایج است و الکترود آن روکشی  از نقره دارد. نباید انتظار داشت این نوع شمع به اندازه شمع ایریدیوم یا  شمع پلاتین عمر کند .چرا که دوام نقره کم‌تر از آنها است. این شمع اغلب در  خودروهای و یا موتورسیکلت‌های قدیمی اروپایی کاربرد دارد.

 

مزایا

 

  • هدایت حرارتی عالی

 

معایب

 

  • طول عمر کوتاه

 

دهانه شمع خودرو

 

محل حضور جرقه در دهانه انواع شمع خودرو و به نوعی نشانگر عمر شمع نیز  است. فاصله‌‌ای اندک و دقیق تا جرقه به شکلی درست ایجاد شود. طبیعی است که  جرقه‌ها باعث تخریب نوک الکترود‌ها می‌شوند و با گذشت زمان این فاصله  به‌واسطه رفتگی شمع افزایش پیدا می‌کند و اندازه‌گیری آن به‌طور دوره‌ای با  استفاده از فیلر امری اجتناب‌ناپذیر است.

 

البته برای تشخیص تغییر دهانه می‌توانید موتور را روشن کرده به دورسنج  توجه کنید. بدون اینکه پای شما روی پدال گاز باشد به‌طور معمول عقربه  دورسنج در حدود رقم ۸۰۰ را نشان می‌دهد درحالی‌که اگر فاصله دهانه از فرم  خود خارج شده باشد عقربه شروع به نوسان می‌کند.

 

هنگامی که با مشکلاتی همچون کمبود نیرو در هنگام شتاب، صدای موتور روبرو  شدید می‌توانید نیم‌نگاهی به وضعیت شمع ها داشته باشید و خوب است که آنها  را بررسی کنید. اگرچه سیاه شدن شمع می‌توانید نشانه‌ای بر پایان عمر آن  باشد؛ ولی باید توجه دانست که کربن موجود در سیلندر نیز می‌تواند عامل این  سیاهی باشد. دفترچه راهنمای سازنده خودرو نیز زمان نگهداری برای تعویض  انواع شمع خودرو را تعیین کرده است

 

می‌توان تا حدی دهانه را با خم کردن الکترود به اندازه مناسب رسانید؛  ولی زمانی فرا مي‌رسد که دیگر این کار هم مشکلی را حل نمی‌کند و باید با  شمع قدیمی را بازنشسته کرد مگر اینکه بخواهید با استفاده از آن باعث تضعیف  قدرت موتور یا صدمه به دستگاه برق رسانی و سوخت رسانی شوید.

 

انواع شمع خودرو و وظیفه انتقال گرما

 

شمع‌ها در کنار وظیفه مهم جرقه‌زنی برای مدیریت دمای اتاق احتراق نیز  استفاده می‌شوند. عدم مدیریت حرارت اتاق احتراق در عملکرد موتور موثر است؛  بنابراین انواع شمع خودرو به‌وسیله بدنه و روزه شمع و بخش مرکزی شمع به  بیرون از اتاق احتراق منتقل می‌شود. همین سرعت انتقال باعث می‌شود که  شمع‌ها به دو گونه شمع گرم و شمع سرد تقسیم‌بندی شوند.

 

دامنه حرارتی انواع شمع خودرو وابسته به دمایی است که در شکاف شمع تجربه  می‌شود. توانایی حفظ گرمای شمع خودرو وابسته به جنس عایق آن است هرچه شمع  بیشتر حرارت در خود نگاه دارد در انواع شمع گرم قرار می‌گیرد و هر چه ظرفیت  انتقال حرارت بیشتری داشته باشد گرما کمتری در خود حفظ کرده به‌عنوان شمع  سرد معرفی می‌شوند.

 

شمع گرم باعث می‌شود که محفظه اتاق احتراق گرم‌تر بماند؛ درحالی‌که شمع  سرد باعث می‌شود دما به سرعت از آن محفظه خارج شود و اتاق احتراق سردتر  بماند. علت این مدیریت حرارت از طریق شمع، کنترل فشار و دمای اتاق احتراق  است. در سیلندرهایی که برای عملکرد ایده‌آل خیلی گرم هستند امکان ایجاد  احتراق پیش‌رس وجود دارد و در نتیجه علاوه بر ضربه زدن موتور،  سوخت نیز  به‌طور ناقص می‌سوزد و صدمات بیشتری به‌ موتور وارد شود.

 

شمع‌های گرم در اغلب موتورهای رایج به‌خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهند و  شمع سرد نیز برای موتورهای که باید در دماهای بالا عملکرد صحیح خود را حفظ  کنند و در موتورهای که اسب بخار بالا یا دور بالا را تولید می‌کنند  استفاده می‌شود. شمع سرد یک انتخاب عالی برای موتورهای القای اجباری و  رانندگی پرسرعت یا رانندگی با شتاب زیاد و طولانی مدت است. البته شمع خاصی  برای این موارد به‌عنوان شمع حرفه‌ای نیز ساخته شده است.

 

شمع‌های حرفه‌ای

 

از تمام فلزاتی که ذکر شد می‌توان برای ساخت شمع معمولی و شمع حرفه‌ای  استفاده کرد؛ لیکن شمع حرفه‌ای کیفیت و دوام بسیار بیشتری دارند و  می‌توانند در مقابل تغییرات بیشتر دما و فشار مکانیکی کیفیت بالای جرقه را  حفظ کنند.

 

شمع‌های حرفه‌ای مناسب موتورهایی هستند که باید شرایط سخت و پرتنش‌تری نسبت به موتورهای عادی تحمل کنند.

 

انواع شمع‌های تک الکترود و شمع‌های چند‌الکترودی

 

از آنجا که بعضی اوقات در جست‌وجوی تحول بزرگی در عملکرد، کارایی یا  ترکیبی از اینها هستیم به سراغ فناوری‌های چالش برانگیز خاص می‌رویم که در  دسترس ما قرار گرفته است. با این حال شاید بهتر باشد قبل از صرف وقت هزینه  مطمئن شوید آیا این کالا حتی می‌تواند هدف تولید خود را محقق کند یا نه.

 

در میان انواع شمع خودرو شمع‌های چند الکترودی به‌طور معمول دو الکترود  یا ۴ الکترود دارند. هنگامی که شمع ۴ الکترودی وقتی به بازار وارد شد  به‌طور ناخواسته با تبلیغ و وعده مصرف سوخت پایین و آلایندگی همراه شد.

 

در هنگام جرقه‌زنی در کسری از ثانیه ولتاژ بزرگی‌ روی الکترود مرکزی  ظاهر می‌شود و هوای بین دو الکترود یونیزه می‌شود. این یونیزه شدن هوا را  به گونه‌ای در نظر بگیرید که گویی پل کوچک و نامرئی بین دو الکترود شکل  می‌گیرد تا جریان از آن عبور کند و ما آن را به‌عنوان جرقه شمع خودرو  می‌بینیم.

 

این قانون کلی است که انرژی برای رهایی خود همیشه به‌دنبال مسیری با  مقاومت کمتر است پس اینکه جرقه شمع به ۴ الکترود در آن واحد برخورد کند  کاملا منتفی است و شمع ۴ الکترود نیز چاره‌ای ندارد که در این بخش مانند  شمع معمولی عمل کند. در حقیقت شمع ۴ الکترودی به‌واسطه الکترود‌های بیشتر  می‌تواند عمر بیشتری داشته باشند.

 

البته مزیت خاص شمع‌های چند الکترودی در بین انواع شمع خودرو امکان  ایجاد جرقه‌های دوار است که می‌تواند به سرعت سوختن بیشتر کمک کند و اگر  خودروی شما از ابتدا شمع چند الکترودی را روی خود داشته یا در دستور‌العمل  شرکت سازنده استفاده از آن قید شده حتما از آن استفاده کنید.

 

شمع مقاومتی

 

شمع مقاومتی نیز یکی از انواع شمع خودرو است که از یک مقاومت سرامیکی  برای از بین بردن نویز تولید شده احتراق در هنگام جرقه استفاده می‌کند. شمع  مقاومتی مانع از تداخل الکتریکی می‌شوند.که می‌توانید اثرات آنها را در  رادیو خودرو، ارتباط تلفنی داخل خودرو یا هنگام استفاده از گوشی همراه  تجربه کنید. این نویز می‌توانند روی عملکرد رایانه خودرو نیز تاثیر بگذارد.

 

برخی گمان می‌کنند که چون این شمع‌ دارای مقاومت است در راه‌اندازی،  شتاب و مصرف سوخت تاثیر منفی می‌گذارد درصورتی‌که چنین نیست و این شمع‌ها  تاثیری در روی عملکرد موتور ندارند.

 

چگونه شمع خودرو را انتخاب کنید

 

استفاده از شمعی که عمری در خدمت جرقه زنی بود باعث می‌شود سیستم جرقه  زنی شما در زیر فشار مضاعفی برای تولید ولتاژ باشد که می‌تواند منجر به  آسیب دیدن سیستم جرقه شود. همچنین این شمع‌ها به‌تدریج دچار جرقه جانبی نیز  می‌شوند. پس دیر یا زود زمانی می‌رسد که باید بدانید چگونه شمع خودرو را  انتخاب کنید.

 

شمع خودرو شما باید با استاندارد تعیین شده سازنده وسیله نقلیه مطابقت  داشته باشد تا عملیات جرقه‌زنی به‌طور صحیح در خودروی شما انجام  شود.بنابراین نخستین راهنمای شما استفاده از راهنمای خودرو است. در عین حال  می‌تواند از مشاوره مکانیک خبره نیز برای انتخاب انواع شمع خودرو استفاده  کنید.

 

با شناختی که از انواع شمع خودرو و فاکتورهای که پیدا کردید می‌توانید به تشخیص بهتری ازبهترین زمان تعویض شمع خودرو برسید. لیکن باید بدانید که خرید شمع ارزان به‌راحتی مي‌تواند موجب کاهش عملکرد موتور و

 

کاهش مسافت طی شده با سوخت معمول شود.

 

اگرچه خرید شمع ارزان در نگاه اول کار درستی است؛ ولی عمر کوتاه آن و  احتمال ایجاد آسیب‌های جدید به موتور در حقیقت این کار را تبدیل به خرید یک  شمع به اضافه فهرست هزینه پنهان خواهد کرد