چه زمانی روغن را عوض کنم؟

  • در گذشته، رسم جالبی میان رانندگان وجود داشت که هر ۵ هزار کیلومتر  روغن خودرو را عوض می‌کردند. این سنت عجیب نه‌ به‌واسطه‌ی کیفیت روغن‌،  بلکه به دلیل آسان‌ بودن شرایط فهم آن فراگیر شد؛ چرا‌که رانندگان با رسیدن  کیلومترشمار خودرو به اعدادی با ضریب ۵، مثل ۸۰ هزار یا ۸۵ هزار، اقدام به  تعویض روغن می‌کردند. ضمن اینکه باتوجه به ماینرال بودن روغن‌ها و احتمال  اتمام طول عمر آن‌ها، حتی در صورت استفاده نکردن از خودرو، سالی ۲ بار به  تعویض روغن مراجعه می‌کردند، هرچند که بعضی افراد نیز در انتهای هر فصل (هر  سه ماه) به سراغ روغنی با ویسکوزیته‌ی مخصوص آن فصل می‌رفتند.
  •  امروزه نه‌تنها فناوری ساخت روغن موتور پیشرفت زیادی داشته است، بلکه  پیشرانه‌ها نیز بسیار کمتر از گذشته باعث استهلاک روغن می‌شوند. بعضی  خودروهای مدرن، زمانی که روغن از استاندارد خود خارج شود، راننده را مطلع  می‌کنند؛ اما تا حدود زیادی می‌توان به عددی که روی بسته‌بندی روغن نوشته  شده است، اعتماد کرد.
  •  خودروهای برون‌شهری که معمولا پیشرانه‌ی آن‌ها در یک دور موتور ثابت  کار می‌کند، دیرتر به تعویض روغن احتیاج خواهند داشت؛ اما بهتر است کسانی  که در شهر، با ایست و حرکت‌های متوالی مواجه هستند، پیش از رسیدن به  کیلومتر انقضای روغن، نسبت به تعویض آن اقدام کنند.
  • همچنین طبق جداول تعریف شده خودروسازها بسته به نوع خودرو و روغن به  کار رفته معمولا عددی بین ۷ تا ۱۰ هزار کیلومتر جهت سرویس دوره ای و تعویض  روغن خودرو ها در نظر گرفته می شود.

توجه به درپوش قوطی روغن موتور

تولید کننده های معتبر توجه فوق العاده ایی به درپوش قوطی روغن می کنند.  این نوع تولید کنندگان درپوش قوطی ها را به صورت حرفه ایی طراحی می کنند.  در واقع آن ها تیم طراحی خاصی برای این کار دارند تا بتوانند از این طریق  روغن اصلی خود را از روغن تقلبی در بازار روان کار ها متمایز کنند. درپوش  روغن های اصل به گونه ایی طراحی می شوند که بعد از باز شدن آسییب ببینند!  بله تعجب نکنید هدف این است که پس از باز شدن درب روغن آسیب ببیند تا  سودجویان نتوانند مجددا از قوطی استفاده کنند. زیرا همان طور که می دانید  بسیاری از سودجویان از قوطی برند های معتبر استفاده می کنند و متاسفانه با  این روش بسیاری از مصرف کنندگان را با مشکل مواجه ساخته اند.
تمام این ترفند ها می تواند شما را در خرید روغن های مرغوب و اصل یاری کند.  اما در کنار این ترفند ها خرید از فروشنده معتبر نیز بسیار مهم است زیرا،  از دغدغه شما می کاهد. پیشنهاد می کنیم از روغن های معتبر addinol آلمان یا  Aisin ژاپن از مراکز معتبر استفاده کنید .

سیاه شدن روغن !؟

در ذهن بیشتر رانندگان، شفاف بودن رنگ روغن نشانه مرغوبیت آن است. حتی  اگر این روغن برای مدتی داخل اتومبیلشان کارکرده باشد در حالی که به اعتقاد  کارشناسان فنی خودرو این موضوع برای روغن های کارکرده یعنی فاجعه ای بزرگ  در کمین است. کارشناسان فنی خودرو می گویند اگر روغن موتوری را داخل موتور  اتومبیل خود استفاده کردید و پس از چند هفته شروع به تغییر رنگ نکرد و شفاف  ماند بدون درنگ به تعویض روغنی مراجعه کرده و برای تعویض آن اقدام کنید  چون این روغن اصلا مرغوب نیست. آنها به یکی از وظایف روغن که تمیزکاری داخل  موتور و زدودن دوده های حاصل از احتراق است، اشاره می کنند که اگر روغنی  این وظیفه را بخوبی انجام ندهد نشانه نامرغوب بودن آن است و باید سریعا  آنرا تعویض نمود. پس اگر روغن موتور شما برای مدتی کار کرده و هنوز شفاف  است درنگ نکنید، چون روغن مناسبی استفاده نشده است. البته باید به این تکته  توجه شود که سیاه شدن روغن موتور هرگز نشان دهنده زمان تعویض آن نیست، چون  روغن موتورهای خوب و استاندارد به دلیل خاصیت پاک کنندگی مناسب تقریبا پس  از دوهفته شروع به تغییر رنگ می کنند و رو به سیاهی می روند، بنابراین صرفا  با توجه به مدت زمان قابل استفاده بودن و شرایط استفاده از اتومبیل توجه  داشته باشید.

 

استفاده از فلاشینگ روغن

کارشناسان فنی خودرو همواره دارندگان اتومبیل را به استفاده از یک نوع  روغن موتور استاندارد و توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو تشویق می کنند و  معمولا رانندگان را از مخلوط کردن دو نوع روغن موتور مختلف برحذر می  دارند. اما نکته ظریفی که بسیاری از رانندگان به آن توجه ندارند بحث مخلوط  شدن روغن موتورهای مختلف با یکدیگر آن هم هنگام تعویض روغن موتور است. اگر  کمی دقت کنیم درمی یابیم وقتی برای تعویض روغن به فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز  اتومبیل خودمان مراجعه می کنیم به دلیل محدودیت های زمانی و البته عجله،  پس ازچند دقیقه ای که سرویس خودرو انجام گرفت بلافاصله راهی جاده و خیابان  می شویم دریغ از این که این کار می تواند برای موتور اتومبیل ما زیان آور  باشد. براساس تحقیقات انجام شده این اتفاق باعث مخلوط شدن روغن کارکرده  باقیمانده داخل موتور با روغن تازه می شود که تفاوت های موجود از این بابت  در فرمول شیمیایی آنها می تواند خاصیت روغن جدید را کاهش داده و باعث از  بین رفتن سریع خاصیت اصلی روغن جدیدی که خریداری کرده ایم، بشود. بنابراین  بهتر است تعویض روغن خودرو را با حوصله ای هرچه بیشتر انجام و اجازه دهیم  روغن سوخته داخل موتور تا آخرین قطره از داخل خودرو خارج شود، در حالی که  استفاده از دستگاه های نوین مکش روغن توانایی تخلیه کامل روغن و لجن  باقیمانده در کف را نداشته به این دلیل که رسوبات مضر همواره داخل محفظه  روغن خودرو باقی می مانند. لذا در صورت تعویض نوع روغن استفاده ار روغن  فلاشینگ اکیدا” توصیه میگردد.


 

انتخاب روغن موتور مناسب

روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود باید دارای اثرات  بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و سایش باشد. به  طور کلی روغن های موجود بازار به دو گروه تک درجه ای Mono Grade و چهارفصل  Multi Grade تقسیم بندی می شود که امروزه با توجه به تکنولوژی مورد استفاده  در موتورهای امروزی، گروه دوم همواره از سوی کارشناسان توصیه می شود.  انجمن مهندسی خودرو، روغن های موجود بازار را مطابق طبقه بندی SAE تقسیم  بندی کرده است، به صورتی که با نمادی شامل دو عدد و یک حرف لاتین مشخص شده  اند. در این تقسیم بندی عدد قبل از حرف W نشان دهنده گرانروی روغن در دمای  پایین است (W: Winter ) و هرچه کمتر باشد روغن مورد نظر در دمای کمتری قابل  استفاده است، اما در مقابل عدد بعدی که نشان دهنده گرانروی در دمای بالا  برای روغن است هرچه بیشتر باشد روغن مذکور در دمای بالاتر چسبندگی بیشتری  خواهد داشت.به عنوان مثال ۱۰W نشان دهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین و  ۴۰ ویسکوزیته در دمای بالاست. به عبارت دیگر روغن ۱۰W-40 می تواند برای  دمای پایین تر از دمای انجماد تا بالاتر از ۱۰۰ درجه مورد استفاده قرار  گیرد و برای خودروهایی که بین شهرستان های سردسیر و گرمسیر تردد می کنند،  مناسب است.

 

علت روشن شدن چراغ روغن موتور

معمولا دلیل روشن شدن چراغ روغن با وجود پر بودن مخزن آن، فشار کم روغن  است. این فشار باید توسط پمپ روغن که در موتور ماشین قرار دارد ایجاد شود.  در صورت خراب بودن این پمپ، احتمال آسیب رسیدن به موتور بسیار زیاد خواهد  بود. پس به هیچ وجه ماشین را دوباره روشن نکنید. در این شرایط بهتر است  ماشین را با استفاده از بکسل کردن به نزدیک ترین تعمیرگاه برسانید.

  • کم شدن سطح فشار روغن در موتور
  • کم شدن میزان روغن
  • نامناسب بودن روغن موتور استفاده شده
  • وجود مشکل در فیلتر روغن
  • وجود مشکل در یاتاقان ها
  • قاطی شدن آب و روغن ( یا گاه بنزین و روغن )