سرسیلندرخودروهای 405وپارس وسمندتک سوز ودوگانه سوز کامل

clinder head

از {{model.count}}
تعداد
نوع
ویژگی‌های محصول
  • کشور سازنده: ایران ایساکو
  • محتویات جعبه: میل سوپاپ سوپاپ ها سیت گیت لاستیک ساق سوپاپ گاید سوپاپ کاسه نمد میل سوپاپ شیم گیری شده
  • خودورهای مناسب: 405 پارس سمند سورن
فروشنده فروشنده: نایاب پارت
آماده ارسال ناموجود
0
5,700,000 تومان
  • {{value}}
کمی صبر کنید...

دارای  هلوگرام  اصالت  کالا  ازایساکو مورد  مصرف  درخطوط  ایران  خودرومناسب  برای  خانواده  خودروی  405وپارس  وسمندوسورن  دارای  موتور  xu7بدون  نیاز  به  تراشکاری  وشیم  گیری  آماده  نصب

محصولات مرتبط

سرسیلندر چیست وچه نقشی در خودرو دارد؟

تعریف : سرسیلندر در پوشی است که  با بلوک  سیلندر  تشکیل اطاق احتراق را می دهد و شکل آن

تابع ساختمان  سیلندر  بوده و  چنانچه  از نوع  خنک کننده  با آب  باشد دارای  مجاری آب و در غیر این

صورت دارای شیارهای خنک کننده با هوا می باشد. سرسیلندر با  پیچ و مهره به  بلوک  سیلندر متصل

می شود .در کف سرسیلندر به تعداد  سیلندر ها  گودیی وجود دارد  بنام اطاق احتراق روی سرسیلندر

داخل هر اطاق احتراق سوراخی برای قرار دادن شمع وجود دارد.

نتیجه تصویری برای سوپاپ سرسیلندر چیست

 متعلقات سرسیلندر

الف : محل بسته شدن شمع در سرسیلندر است و بسته به ساختمان سرسیلندر در سطح جانبی یا

فوقانی ان قرار دارد .    ب: در صورت قرار گرفتن سوپاپها در سرسیلندر قطعات تشکیل دهنده مکانیزم

سوپاپ ها از قبیل اسبکها و گیتهای سوپاپ و سیت سوپاپ و میل سوپاپ (موتورهای میل سوپاپ رو )

فنرها و غیره  که همگی در محلهای مخصوص خود در سرسیلندر بسته می شود             ج: کانالها و

مجاری اب و روغن          د: محل های عبور میل تایپت            ه : مانیفولد ها (لوله های که سوخت را

به داخل سیلندر وارد کرده و پنجه اگزوز  که  دود و مواد حاصل از احتراق را  از سیلندر  خارج  می کند

و : محل بستن ترموستات

 جنس سرسیلندر

جنس سرسیلندر ازآلیاژهای آهن (چدن دندانه ریز) یا آلیاژهای آلومینیوم به دو صورت ریختگی یا تزریقی

در داخل قالبهای بخصوص ساخته می شود.

سرسیلندر معمولا  یکپارچه و یا  اگر طول  موتور زیاد و  یا سنگین باشد چند تکه ریخته شده و سپس

سطوح لازم را تراشیده و صیقل داده و بشکل مورد نظر در می آورند.

  نتیجه تصویری برای سرسیلندربنز

 انواع سر سیلندر

سرسیلندر بسته بترتیب و نوع قرار گرفتن سوپاپها بطور کلی به چهار دسته تقسیم می شود

۱- ای هد I    ۲- اف هد  F 3- تی هد T 4- ال هد L

شکل  قرار  گرفتن سوپاپ  در  سرسیلندر های  ای هد  یا خطی یک ردیفه یا دو ردیفه است بعضی

سرسیلندرها فاقد محل عبور سوپاپ می باشد مثل تی هد و ال هد

باز و بستن سرسیلندر

یکی از قطعات که باز و بستن آن بسیار مهم می باشد و باید کمال دقت را در این امر مبذول داشت

باز بستن غلط سرسیلندر باعث ایجاد عیوب از  جمله تاب دیدگی و یا  سوختن  مرتب واشر  سرسیلندر

می گردد.

نکات زیر در باز و بستن سرسیلندر بسیار مهم است

۱- هیچگاه و در هیچ مورد سرسیلندر را در موقعی که موتور گرم است باز نکنید (خیلی مهم)

۲-بست باطری را باز می کنیم (این امر در هر موقعیکه خواستیم گیربکس یا موتور یا قطعات

دیگر مانند استارت  دینام و غیره را باز کنیم الزامی است )

۳- اب موتور را خالی می کنیم.

۴-در صورت باز کردن رادیاتور محوطه عمل وسیعتر می شود.

۵-کلیه اتصالات لوله های آب رادیاتور –ترموستات و لوله های بخاری را باز می کنیم.

۶-اتصالات الکتریکی از قبیل سیم درجه آب و وایراهای شمع را باز می کنیم.

۷-کلیه شمع ها را باز می کنیم.

۸-بست گلویی اگزوز را باز کرده و از اتصال خارج می کنیم.

۹- کلیه سیم ها و لوله های مربوط به انژکتور ها را باز کرده و علامت گذاری می کنیم.

۱۰-دریچه گاز را باز کرده.

۱۱-درب قالپاق سوپاپ را باز می کنیم.

۱۲- در صورتیکه اسبک ها و پایه های آن مانع باز کردن پیچ های سرسیلندر باشد

آنها را نیز باز کرده

۱۳-میل تایپت ها را بر می داریم

۱۴-با اچار بکس مناسب و دسته بکس با کمک رابط و به روشهای زیر پیچها را ابتدا دو رزوه شل

و سپس باز می کنیم

۱۵- باید دقت کرد که مقدار گشتاور(مقدار وارد بر پیچ) در سفت کردن مطابق با مقدار کاتالوگ

ماشین مورد نظر باشد مقدار گشتاور را باید از کاتالوگ بدست آورد در صورت نداشتن کاتالوگ

قبل از باز کردن و شل کردن پیچ های سرسیلندر می توان توسط آچار ترکمتر مقدار گشتاور را

بدست آورد بدین منظورآچار ترکمتر را با بکس مناسب بر روی گل پیچ قرارداده و بسمت سفت

شدن به دسته ترکمتر به آرامی فشار می آوریم و تا حدی این فشار را ادامه می دهیم تا پیچ در

جای خود حرکت نکند این عمل را با پیچهای دیگر تکرار کرده میانگین عدد نشان داده شده توسط

ترکمتر محاسبه و بعنوان مقدار گشتاور پیچ های سرسیلندر موتور مورد نظر در موقع سفت کردن

پیچها استفاده می کنیم.

 عیوب سرسیلندر  

سرسیلندر بطور کلی عیوب زیر را پیدا می کند  ۱- ترک خوردگی    ۲- تاب دیدگی   ۳- کربن گرفتن 

 ۴- گشاد کردن گیت سوپاپ , سوختن و خرابی سیت سوپاپ 

۱- ترک خوردگی : در صورت یخ زدن شدید آب در سرسیلندر و یا زمانی که در حین تعمیر در اثر

بی احتیاطی ضربه شدید به آن وارد آید .     علاج این امر الف : اگر ترک بسیار مویی و ریز باشد

(واندربل و واندرسیل )  را از طریق رادیاتور داخل سیستم خنک کننده پس از برداشتن ترموستات

میریزند تا ضمن چرخش آب داخل ترک ها نفوذ کرده و ترک ها را می گیرد.

ب : تعمیر بوسیله دوختن        ج: بوسیله جوش دادن     

۲- تاب دیده گی : علل تاب برداشتن سرسیلندر   الف : باز و بستن غلط سرسیلندر   ب: در موقع

گرم بودن سرسیلندر ان را باز کردن    ج : نامیزان بستن پیچهای سرسیلندر    د : سوختن واشر

سرسیلندر     ه: گرم شدن بیش از حد

علائم تاب دیده گی سرسیلندر : الف : سوختن مرتب واشر سرسیلندر  ب: موتور دیر روشن شده

و بد کار می کند  ج: کمپرس داخل دریچه گازو اگزوز و کارتر و رادیاتور می گردد  د: گرم کردن زیاد

موتور  ه: مخلوط شدن آب و روغن   ز:آب سوزی (خارج شدن بخار آب از اگزوز)   ر : کمی کمپرس

آزمایشات تاب دیدگی سرسیلندر  : سرسیلندر را پس از باز کردن کاملا شستشو داده و سطح

سرسیلندر را با شابر کاملا تمیز کرده و قطعات باقیمانده از واشر و یا ذرات را کاملا پاک می کنیم

طریقه ازمایش  ۱- بوسیله سنگ مرع و فیلر ۰.۲۰ میلیمتر  ۲- آزمایش با خط کش فلزی و فیلر :

۳-آزمایش با پودر سرنج

۳- کربن گرفتن سرسیلندر (اطاق احتراق)  : در اثر احتراق مخلوط هوا و بنزین در داخل سیلندر

به مرور مقداری دود در اطاق احتراق جمع شده که می تواند کاملا در کار موتور موثر واقع شود

این دوده علاوه بر اینکه حجم اطاق احتراق را کوچک ساخته نسبت تراکم را در موتور بالا می برد

که خود باعث احتراق زود رس در موتور می شود سرخ شدن کربن در زمان احتراق چه در الکترود

های شمع و چه در نقاط گرم دیگر مانند سطح نعلبکی سوپاپها و سطح بالای پیستون باعث ایجاد

احتراق های نابه هنگام می گردد.

بنابراین از علائم زیاد شدن کربن در اطاق احتراق می توان انفجار خود سوزی و بالا رفتن کمپرس

موتور را نام برد موتورهایی که بعد از بستن  سوئیچ جرقه بگردش خود ادامه می دهند چنانچه

خودسوزی در اثر گرم بودن بیش از حد الکترودها و یا حرارت بیش از حد سرسیلندر بعلت گرفتگی

مجاری آب و یا ضعیف شدن سیستم خنک کننده یا تنظیم نبودن جرقه می تواند در اثر ازدیاد دوده

در اطاق احتراق باشد.

انفجار موتور را اکثرا در هنگام باز بودن دریچه گاز قبل از اینکه موتور زیر بار برود شنیده می شود

کارخانجات سازنده موتور معمولا  کیلومتر  معینی را برای  کربن گیری و  یا تعمیرات سرسیلندر

تعیین  می کنند  ولی  گاهی عیوبی  در موتور  پیش می آید  که فواصل کربن  گیری  را نزدیکتر

می سازد  از جمله : روغن سوزی – کم شدن کمپرس موتور – گرفتگی در لوله اگزوز – اشتباه جا

انداختن زنجیر دنده میل لنگ و میل سوپاپ  – گرفتگی در هواکش کارتر و سرد کار کردن موتور

–  گرفتگی در هواکش کاربراتور – کار نکردن صافی هواکش – غنی بودن مخلوط  بعلت عدم

تنظیم درست کاربراتور – اشتباه بودن زمان جرقه – ضعیف بودن جرقه در شمع

نتیجه تصویری برای واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر

واشری  است  از جنس نسوز  که مابین  بلوک  و سرسیلندر قرار  گرفته و واشر سر سیلندر عمل

آب بندی کمپرس را انجام می دهد ضخامت این واشر در اطراف اطاق احتراق بیشتر است.

جنس واشر سرسیلندر   :      از ورقه های  فلز  نرم یا  پنبه نسوز و فلز نرم ساخته می شود واشر

سرسیلندر انواع مختلف دارد یک لایه که از الیاژ الومینیوم  و کرم  دو  لایه از فلزات نرم و پنبه نسوز

سه لایه که از لایه های مسی بخاطر نرمی آن و بهتر شدن عمل آب بندی مقوا یا پنبه نسوز جهت

مقاومت در مقابل حرارت زیاد و لایه فولادی جهت مقاومت زیادتر در مقابل فشار و حرارت . پنبه نسوز

یا آزبست یک ماده معدنی است که نقطه ذوب آن ۱۵۵۰ درجه سانتیگراد است یک واشر  سرسیلندر

یکبار مصرف است و زمانی که بسته شد بعد از باز کردن سرسیلندر دیگر قابل استفاده  نخواهد بود

لذا قبل از تعویض واشر سرسیلندر حتما  سرسیلندر را از  لحاظ تاب  دیدگی باید آزمایش کرد ضمنا

سطح سرسیلندر نباید ناصاف باشد.

عیوب واشر سر سیلندر  :  واشر سر سیلندر ممکن است بسوزد یا نیم سوز شود

علل سوختگی واشر سرسیلندر عبارتند از :۱ – تاب داشتن سرسیلندر ۲- ترکیدن سرسیلندر

۳- شل بودن پیچهای سرسیلندر  ۴- گرم کردن بیش از اندازه موتور ۵- نامیزان بستن پیچهای آن

علائم سوختگی واشر سر سیلندر : ۱- خارج شدن آب از اگزوز ۲- گرم کردن موتور ۳- ورود کمپرس

در داخل رادیاتور (جوش کاذب)  ۴- کمی کشش موتور  ۵- قاطی کردن آب و روغن – دیر روشن

شدن موتور   توجه :  اگر بخار در حالت گرم بودن موتور از اگزوز خارج شود دلیل بر سوختن یا نیم

سوز بودن (ترسیدگی) واشر سرسیلندر است.

نکته مهم : در موتورهای که دارای بوش تر هستند در صورتیکه عیبی از عیوب سرسیلندر یا واشر

سرسیلندر باشد که فقط در این حالت باز کردن سرسیلندر کافی  است باید  پس از باز کردن کلیه

پیچهای سرسیلندر همه پیچها را بجز دو پیچ سرسیلندر را خارج  می کنیم  و سپس سرسیلندر را

چند بار به چپ و راست در سر جای خود حرکت داده تا اگر احتمالا بوش پیستون با سیلندر درگیری

داشته باشد با این حرکت از درگیری خارج شود چون اگر این عمل  را انجام ندهیم و  سرسیلندر را

برداریم امکان دارد بوش پیستون مقداری با سرسیلندر به سمت بالا حرکت کرده و باعث خرابی و از

آببندی خارج شدن واشر آببندی بوش پیستون بگردد  در صورت عدم توجه  به  این نکته  امکان  دارد

 پس از بستن سرسیلندر و روشن کردن  موتور  آب و روغن مخلوط شده در نتیجه بازکردن موتور و

تعویض کلیه واشرها مورد لزوم باشد.

توجه : پس از بستن سرسیلندر و سفت کردن پیچهای سرسیلندر توسط ترکمتر بدون اینکه آب در

داخل موتور باشد موتور را روشن کرده و قبل از گرم شدن موتور آن را خاموش می کنیم سپس با آچار

ترکمتر سفت بودن پیچها را کنترل می کنیم.

  نکاتی در مورد تعویض واشر سرسیلندر : برای جاگذاری واشر سرسیلندر از هیچ گونه مواد خارجی

 مانند گریس یا چسب استفاده نمی کنید

توجه : علامت (TOP) روی واشر سرسیلندر در موقع بستن باید به سمت بالا بوده و در صورت نبودن

علامت با منطبق کردن واشر با بلوک می توان به جهت واشر سرسیلندر پی برد در ضمن سمت مسی

واشر سر سیلندر باید به سمت پایین و روی بلوک سیلندر قرار بگیرد.باتشکر از همراهی شما نایاب پارت

کشور سازنده
ایران ایساکو
محتویات جعبه
میل سوپاپ
سوپاپ ها
سیت
گیت
لاستیک ساق سوپاپ
گاید سوپاپ
کاسه نمد میل سوپاپ
شیم گیری شده
خودورهای مناسب
405
پارس
سمند
سورن

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...