دیسک و صفحه و بلبرینگ کلاچ یا همان کیت کلاچ وسیله قطع و وصل کردن انتقال نیرو به چرخ های خودرو است که در سیستمهای انتقال نیرو بکار میرود. کلاچ دستگاهی است که نیروی موتور را از گیربکس قطع یا وصل میکند یا به عبارت سادهتر عمل کلاچ برای تعویض دندههای گیربکس است. این عمل بهوسیله پدال که زیر پای چپ راننده قرار دارد انجام میشود، به این ترتیب که با فشار به پدال کلاچ، صفحه از فلایویل جدا میشود و نیرو به گیربکس (جعبه دنده) نمیرسد و در نتیجه چرخهای وسیله نقلیه آزاد میشود، برعکس، با رها کردن کلاچ، صفحه کلاچ به فلایویل میچسبد و نیروی موتور تابع سرعت و قدرت دنده گیربکس میشود.
محصولات مرتبط
کیت کلاچ ( دیسک و صفحه ) پژو 405 دایکن توسط شرکت exedy ژاپن تولید میشود.
این شرکت یکی قدیمیترین تولید کنندگان قطعات وسیله نقلیه ژاپنی است که چندین سال گذشته را بر روی طراحی و توسعه لوازم مربوط به سیستم انتقال-قدرت گذارده است . این برند توانسته است گوهینامه های کیفیت ISO 9001/QS 9000 و ISO/TS16949 و گواهینامه رعایت محیط زیست ISO 14001 را کسب کند.
امروزه این شرکت با تولید و طراحی کیتهای کلاچ برای انواع خودروهای سبک و سنگین و حتی خودروهای مسابقه توانسته به امکاناتی دست یابد که دیگر شرکتها توانایی رقابت با این تولیدات را ندارند و همچنین تغییرات ساختاری ایجاد شده در محصولات این شرکت موجب جذب رانندگان و دیگر تعمیرکاران برای استفاده از این محصولات است.
این شرکت مبدع طرحهای نوینی است همچون :
صفحه کلاچهای دو جنسی (لنت و فلز در کنار یکدیگر)
صفحه کلاچهای گشتاور محدود (خودرو هیبریدی)
صفحه کلاچهای تمام فلزی (خودرو مسابقهای)
کیت کلاچهایی که این شرکت برای خودروهای سواری تولید میکنند نیز دستخوش این تغییرات شده و ویژگیمنحصر به فرد زیر را پیدا کرده:
بهبود دمپرهای استفاده شده در بخش مرکزی صفحه کلاچ برای کنترل لرزش
استفاده از تعداد فنرهای کمتر با طول بلندتر برای شتابگیری های طولانی مدت و پر قدرت
بهبود بالانس و توضیع وزن به منظور بهبود عملکرد در دورهای بالا
تعداد فنر کمتر موجب بهبود بالانس و توضیع وزن شده و موجب بهبود عملکرد در دورهای بالا میشود.
دیدگاه خود را بنویسید